Forsvaret skal fortsatt styrkes og moderniseres
Gjennom Prop 14 S (2020-2021) Evne til forsvar â vilje til beredskap Langtidsplanen for forsvarssektoren (LTP) - legger Regjeringen til rette for en fortsatt styrking og modernisering av Forsvaret. En styrking og modernisering som bygger videre pĂ„ prioriteringer og satsning fra forrige LTP, Prop 62 S (2019-2020). Det er en rekke tiltak som allerede er iverksatt, og andre skal iverksettes, for Ă„ sikre videre utvikling og moderniseringen av Forsvaret. Blant annet skal Forsvaret investere i nye ubĂ„ter, maritime overvĂ„kningsfly, ferdigstille anskaffelsen av F-35, en rekke typer ammunisjon, prioritere manglende vedlikehold, Ăžke reservedels- og beredskaps beholdninger og fortsette ytterligere mekanisering av HĂŠren frem mot 2028 for Ă„ nevne noe. Den kritiske leseren legger kanskje merke til er at dette kun er «ting.»
Etter at nÄvÊrende LTP ble besluttet har vi vÊrt vitne til en invasjon av Ukraina, og forsvarsdebatten har dermed fÄtt vind i seilet ogsÄ utenfor forsvarssektoren. Beklageligvis mÄtte det en krig til i Europa fÞr debatten vÄknet skikkelig til liv. Heldigvis gÄr debatten nÄ ut pÄ mer enn kun Ä diskutere hvilke «ting» vi nÄ mÄ fÄ tak i, bestille, eller planlegge med Ä anskaffe. Helje Borud skrev eksempelvis pÄ Stratagem for ikke sÄ lenge siden, i artikkelen Kompetanse: Den riktige investering for langvarig effekt, at det vi trenger i tillegg det er folk og kompetanse. Han har slik jeg ser det helt rett og jeg stiller meg bak budskapet fra Borud. Fra mitt stÄsted vil jeg, samtidig som jeg stÞtter Borud, slÄ et slag for Ä sette sÞkelys ogsÄ pÄ logistikk- og stÞtteressurser, samt muligheten til Ä skape Þkte budsjetter i strukturen og virksomheten forÞvrig. I sammenheng med det Borud har kommunisert og det jeg Þnsker Ä sette fokus pÄ kan man, litt spissformulert, si at et sÊrdeles viktig element i moderniseringen og effektiviseringen som Forsvaret skal igjennom mye har med Ä gjÞre Ä fÄ det vi allerede har av «ting» i Forsvaret til Ä fungere. Det er «rett og slett» sÄ enkelt og sÄ vanskelig pÄ en gang at vi mÄ fÄ det vi allerede har til Ä fungere fÞr vi anskaffer oss merarbeid ved Ä investere i (potensielt feil) «ting» og ved Ä ha for lite personell som (potensielt) vil ha mangelfull eller feil kompetanse for Ä operere de «tingene» vi anskaffer.
Balanse â samsvar mellom krav og ressurser
For at Forsvaret skal vÊre i balanse mÄ det vÊre samsvar mellom oppgaver med ambisjoner, struktur og Þkonomi (Prop 14 S, s.4). Balanse innebÊrer enkelt forklart, og slik jeg oppfatter det, at de politiske vedtakene som beskriver Forsvarets oppgaver og struktur mÄ stÄ i forhold til de Þkonomiske rammene Forsvaret tildeles over forsvarsbudsjettet. For Ä forstÄ hva dette egentlig innebÊrer mÄ vi rette oppmerksomheten mot Forsvaret som helhet og ikke mot forsvarsgrener og enkelt systemer (FFI, 2022). I referansen som jeg sikter til her har FFI beskrevet at begrepet struktur bestÄr av organisasjon, personell, materiell og infrastruktur. Videre er det pÄpekt at strukturen mÄ inneha egenskaper som reaksjonsevne, operativ evne, mobilitet og utholdenhet. Selv hvor enkelt balanse kan beskrives er det mange forskjellige mÄter Ä skape balanse pÄ for Forsvaret, det er ogsÄ rett og slett en differanse mellom hva som er praktisk gjennomfÞrbart og det som er teoretisk mulig Ä beskrive (dette selv om en anerkjent vitenskapelig metode er det som er benyttet for Ä komme frem til et eller flere teoretiske alternativ). Ettersom det er forskjellige mÄter Ä oppnÄ balanse pÄ, samt at Forsvaret skal samvirke med andre entiteter i funksjon av Ä representere bÄde et eget virkemiddel og en egen etat, blir det Ä skape balanse relativt komplekst. Det er derfor ikke mulig, ei heller fornuftig, at en slik eksersis skal gjÞres av enkelthoder ved FFI, enkeltfunksjoner i FST eller av ledelsen «helt isolert» fra alle andre. Dette er noe som krever innspill, innsats og engasjement fra hele systemet.
«Noe som minner om en skikkelig ryggrad»
Denne artikkelen vil videre redegjÞr for hva troverdig beslutningstÞtte og kontrollstÞtte er. Dette fordi disse to begrepene og funksjonene er slik jeg vurderer det helt essensielle Ä bÄde forstÄ og anerkjenne i Forsvarets arbeid mot balanse. Derfor argumenterer artikkelen for hvorfor det er helt essensielt med slik stÞtte i prosesser som konkret omhandler investeringer i forsvarssektoren. Motivasjonen for Ä fokusere deler av artikkelen mot akkurat investering, er fordi investering pÄvirker hele strukturen og virksomheten. Det er derfor slik at vi mÄ vÊre bevisst de valgene vi tar nÄr det skal investeres. Det vil vÊre det som skaper troverdig forsvarsevne og noe som minner om en skikkelig ryggrad som er i stand til Ä mÞte de potensielle utfordringene som ligger foran oss.
Felles begrepsapparat
Innenfor virksomhetsstyring i Forsvarssektoren er det forskjellig bruk av ord og uttrykk som benyttes i formell dokumentasjon og mellom menneskene i dagligtale pÄ de forskjellige nivÄene som forsvarets organisasjon forholder seg til og jobber pÄ. Jeg skal derfor, pÄ en (forhÄpentligvis) enkelt forstÄelig mÄte, presentere min oppfatning av to begreper som nyttes flittig bÄde i skriftlig og muntlig form i Forsvaret - og som skal bli med oss videre i denne artikkelen. Disse to er virksomhetsstyring og investering.
Virksomhetsstyring
Virksomhetsstyring i Forsvaret innebÊrer i korte trekk slik jeg oppfatter det en 4-delt prosess; (1) man setter seg mÄl, (2) man vurderer hvordan man skal nÄ mÄlene med effektiv utnyttelse av tildelte ressurser gjennom aktivitet, (3) videre gjennomfÞrer man aktiviteten, og deretter tilslutt (4) vurderer man mÄloppnÄelse slik at Þnskede resultater og effekter (forhÄpentlig) oppnÄs.
I sammenhengen med det jeg allerede har kommunisert om at balanse er noe vi har ansvaret for Ä bidra til alle sammen, er det slik jeg vurderer det viktig Ä vÊre klar over det som stÄr skrevet pÄ Forsvarets hjemmesider om at Forsvaret og Forsvarsdepartementet gjennomgÄr et styrings skifte som innebÊrer at Forsvaret i stÞrre grad skal gis overordnede mÄl og selv skal avgjÞre hvordan disse nÄs (Forsvaret, 2021). Gjennom Forsvarssjefens plan 2021-2032 skal Forsvarets sjefer lÞse sine oppdrag med effektiv utnyttelse av sine tildelte ressurser.
Med mine ord, sÄ er da god virksomhetsstyring helt avgjÞrende for mÄloppnÄelse gjennom effektiv ressursbruk. For en dypere forstÄelse av hva virksomhetsstyring innebÊrer mer detaljert anbefaler jeg Ä sÞke opp instruks for Forsvaret eller Forsvarets Ärsrapporter pÄ ugradert nett. For ansatte i Forsvaret kan man ogsÄ sÞke opp Direktiv for virksomhetsstyring i FOBID.
Investering
Investeringer i Forsvaret er en integrert del av virksomhetsstyringen. Det er derfor et viktig virkemiddel for Ä viderefÞre og videreutvikle Forsvaret. MÄten investeringer styres pÄ er at man tar utgangspunkt i politiske fÞringer som er forankret i LTP - som fremlegges hvert fjerde Är av regjeringen til Stortinget for beslutning. LTP er et produkt/en plan som utarbeides av Forsvarsdepartementet (FD) pÄ bakgrunn av blant annet forsvarssjefens (FSJ) fagmilitÊre rÄd (FMR). I prosessen videre utsteder FD derfor et tildelingsbrev (TDB) Ärlig til sjefene i forsvarssektoren, herunder ogsÄ Forsvarssjefen. I tillegg til og sammen med TDB forvalter FD en strukturutviklingsplan (SUP), som er et viktig grunnlag for hvordan utviklingen av investeringsplanen skal vÊre.
Det er ulike roller, ansvar og myndighet i en investeringsvirksomhet. Kort forklart kan man si at den strategiske styringen av investeringer i forsvarssektoren utfÞres av FD og kjennetegnes ved langsiktighet, helhetsforstÄelse, ressursmessig balansering, overordnet virksomhetsstyring, kontroll av og stÞtte til det gjennomfÞrende nivÄet. Det jeg har beskrevet kan ogsÄ beskrives med et «buzzword», nemlig portefÞljestyring.
PortefÞljestyring bestÄr av to delprosesser, portefÞlje-definering og portefÞlje-leveranse. PortefÞlje-definering omfatter Ä legge en plan for hvilke investeringer som skal gjennomfÞres og portefÞlje-leveranse omfatter oppfÞlging av investeringsplanen for Ä sikre at de overordnede mÄlsettingene oppnÄs gjennom iverksatte prosjekter. Forsvaret fremmer behov og er ansvarlig for Ä oppnÄ effekter (som buzzword-vice ofte omtales som gevinstrealisering). Videre har Forsvarsmateriell (FMA) og Forsvarsbygg (FB) ansvaret for gjennomfÞringen av at besluttede materiell og eiendom, bygg og anlegg prosjekter gjennomfÞres, og de har samtidig fagmyndighet tildelt knyttet til valg av en rekke tekniske lÞsninger. FMA og FB har ogsÄ et forvaltningsansvar, og har dermed ansvar for Ä fremme behov knyttet til fornyelse av disse (PRINSIX, 2021). For Ä sikre en felles kompasskurs i et kompleks landskap leder da FSJ noe som heter investeringskomiteen (IK), en komite hvor alle de forannevnte er medlemmer og skal bidra. IK er Ä anse som en leder-funksjon i forbindelse med investeringsplanleggingen. Dette gjennom Ä vÊre den som behandler og anbefaler investeringsplanen for og pÄ vegne av den politiske ledelsen. Andre viktige bidragsytere i forbindelse med investerings-planleggingen er FFI og driftsenhetene i Forsvaret. Disse er faglige rÄdgivere og utÞver i denne sammenhengen helt uvurderlig og sÊrdeles viktig beslutnings- og kontrollstÞtte.
Oppsummert, sÄ er det mange aktÞrer som skal bidra til at man mÞter de politiske mÄlsetningene. For Ä bygge en stÞrre forstÄelse anbefaler jeg Ä gÄ inn pÄ www.prinsix.no og/eller lese retningslinjer for investeringer i forsvarssektoren - som kan sÞkes opp ugradert nett. For ansatte i Forsvaret kan man i tillegg sÞke opp Bestemmelser for investering i Forsvaret pÄ FOBID om man fÞler seg kallet til Ä sette seg mer detaljert inn i denne prosessen.
Landskapet Forsvaret skal balansere i
Forsvarssjefen (FSJ) stÄr ansvarlig og skal med stÞtte fra forsvarsstaben (FST) balansere tildelte ressurser for Ä lÞse Forsvarets oppgaver i fred, krise og krig. Disse oppgavene har utspring i de tre hovedlinjer for Forsvaret av Norge som understÞtter Totalforsvaret; VÄr nasjonale forsvarsevne, vÄr kollektive evne i rammen av NATOs forsvarsplaner og vÄr evne gjennom bilaterale stÞtte og forsterkningsplaner (Prop. 14 S, s.5). For Ä mÞte mÄlsetningene innenfor disse tre hovedlinjene brytes disse mÄlsetningene svÊrt forenklet sagt videre ned til doktriner, direktiver, konsepter, eller planverk som har til hensikt Ä sikre at Forsvaret utvikler seg i riktig retning og slik at man er i stand til Ä ta sÄ kloke valg som mulig i tider hvor prioriteringer er viktige, eller i tider hvor situasjonen er uoversiktlig. Det forannevnte gjenspeiler det at det Ä drive ledelse og styring av en virksomhet som Forsvaret er sÊrdeles utfordrende.
Et helhetlig forsvarskonsept bestÄr av en mix av Ä inneha en rekke forskjellige kapabiliteter (evner) og deretter tilstrekkelig kapasitet (volum) innenfor de forskjellige kapabilitetsomrÄdene. Et helhetlig forsvarskonsept er derfor mest sannsynlig bÄde en komplisert og kompleks eksersis Ä lede og styre. BÄde konseptet og de som leder Forsvaret, mÄ derfor ha det som jeg har beskrevet tidligere i denne artikkelen - de mÄ ha noe som minner om en skikkelig ryggrad. Det innebÊrer i praksis eksempelvis for ledelsen Ä mÄtte kunne vÊre i stand til Ä forholde seg til moderne og banebrytende teknologi som potensielt endrer hvordan dagens og morgendagens operasjonsmiljÞ pÄvirker militÊre styrker og operasjoner. Samtidig, og i tillegg, er det en del omfattende administrative oppgaver som mÄ utÞves for Ä oppnÄ en konseptuell helhet.
Siden virkeligheten alltid endrer seg er det ikke alltid slik at planer og konsepter kan ligge fast sĂ„ lenge som man skulle Ăžnske. Akkurat dette utfordrer sjefen, og det er derfor utrolig utfordrende Ă„ ta inn over seg kun deler av dette â selv om man selvfĂžlgelig i en ideell verden skulle evnet og satt seg inn i alt hele tiden. I bunn og grunn handler dette i den sammenhengen som artikkelen omfatter at det som er relevant er Ă„ gjĂžre Forsvaret litt bedre hver dag, hver uke, hver mĂ„ned og hvert Ă„r i riktig tempo - pĂ„ en slik mĂ„te at det er balanse mellom vedtatte fĂžringer med oppgaver, struktur og Ăžkonomi. Med andre ord, sĂ„ er min vurdering at det ikke er en enkel oppgave FSJ stĂ„r ansvarlig for Ă„ utĂžve pĂ„ vegne av oss alle, og som alle driftsenhetene i Forsvaret skal vĂŠre med pĂ„ Ă„ operasjonalisere ved Ă„ generere mest mulig operativ effekt av hver tildelte krone for Ă„ imĂžtekomme de politiske fĂžringene som er kommunisert fra Stortinget.
Hva skaper balanse?
En av mine hypoteser og overbevisninger er at et bĂŠrekraftig Forsvar, hvor vedtatte fĂžringer, oppgaver, struktur og Ăžkonomi er i balanse, krever troverdig beslutningstĂžtte og kontrollstĂžtte i investeringsportefĂžljen â samt tydelig ledelse.
I hÄndbok i stabstjeneste for Forsvaret beskrives beslutningstÞtte best som en prosess som gjennomfÞres for Ä kunne stÞtte beslutningsprosesser. Denne prosessen gjennomfÞres av Ä innhente informasjon som har til hensikt og ambisjon Ä skape et best mulig situasjonsbilde og derigjennom skape forstÄelse. Videre skal man gjennomfÞre analyser og prosesser for Ä anbefale handlemÄter, eller ta avgjÞrelser i henhold til delegert myndighet. BeslutningstÞtte kan vÊre nÞdvendig i saker som har innvirkning pÄ bÄde kort sikt, sÄ vel som mellomlang- og langsikt. Videre, for Ä kunne balansere ressursbruken med de Þnskede effektene mÄ underlagte sjefer rapportere underveis og utÞve det Forsvaret kaller for kontrollstÞtte.
KontrollstĂžtte utĂžves for Ă„ blant annet opprettholde situasjonsforstĂ„else, og for Ă„ muliggjĂžre endringer eller justere ved behov â eksempelvis hvis ressurser og metoder ikke samsvarer med hva som er behovet, eller om disse ikke muliggjĂžr de definerte og/eller Ăžnskede mĂ„lsetningene.
BeslutningstÞtte og kontrollstÞtte beskrives som to av tre (kjerne-) funksjonsomrÄder til en stab hvor den tredje er iverksetting. Alt henger rett og slett sammen med alt. Derfor kan vi pÄ mange mÄter si at mantraet her fort blir shit in, shit out - og derfor er det viktig Ä forstÄ og anerkjenne at troverdig beslutningstÞtte og kontrollstÞtte er helt essensielt for at en relevant og Þnsket sluttilstand oppnÄs.
For at Forsvarssektoren skal kunne mÞte de politiske mÄlsettingene sÄ er bÄde materiell- og EBA- investeringer helt nÞdvendig. I forsvarssektoren benyttes PRINSIX som et metodisk verktÞy for anskaffelsesprosesser og prosjektstyring for Ä sikre bÊrekraftige investeringer. PRINSIX er en tilpasning til forsvarssektoren av statens prosjektmodell. Statens prosjektmodell stiller krav til metodikk og kvalitet nÄr store statlige investeringsprosjekter skal utredes (Regjeringen, 2019). I PRINSIX er det forskjellige faser (enkelt forklart sÄ gÄr fasene fra en idefase til og med en avslutningsfase) hvor beslutningstagere mÄ ta beslutninger pÄ bakgrunn av beslutningstÞtte og kontrollstÞtte underveis i prosessen.
MÄlsetningen med sÄkalt portefÞljestyring er Ä videre sikre gode vurderinger og bÊrekraftige investeringer slik at det er balanse mellom oppgaver med vedtatte krav, struktur og Þkonomi.

Et konkret eksempel â HĂŠrens stridsvogns-anskaffelse
Sjef HÊren, generalmajor Lars Lervik, uttalte til teknisk ukeblad i forbindelse med tester av nye stridsvogner til HÊren; at det viktigste var Äpenbart Ä fÄ den beste vogna operativt sett. Men det andre elementet er Ä ha et system for Ä understÞtte og drifte dette over de neste tiÄrene. System for understÞttelse er en viktig del og noe jeg kommer til Ä fÞlge ekstra med pÄ (TU, 2021).
En slik uttalelse mener jeg er med pĂ„ Ă„ fundamentere for bĂŠrekraftige lĂžsninger i hele strukturen og kan derfor ikke annet enn applauderes â det bevitner behovet for Ă„ ikke kun ha og anskaffe âtingâ, men ogsĂ„ ryggrad. For Forsvaret innebĂŠrer dette prinsipielt at hele strukturen og virksomheten som skal understĂžtte, og operere sammen med kapabiliteten man anskaffer, mĂ„ tildeles ressurser pĂ„ en slik mĂ„te at det blir en helhet som gjĂžr at det totalt sett representerer noe som minner om en systemisk ryggrad. Helt konkret sĂ„ hjelper det da eksempelvis ikke Ă„ investere i en hĂžyteknologisk verktĂžykasse til stridsvognene i HĂŠren om man ikke har ammunisjon til Ă„ engasjere en motstander (og da helst over noe tid â det har vi nĂ„ god og nylig ervervet empiri fra Ukraina pĂ„ kan vĂŠre nĂždvendig).
Om man skal kunne unnlate seg Ă„ anskaffe ammunisjon i denne prosessen, mĂ„ i sĂ„ fall de operative kravene til HĂŠrens fremtidige stridsvogner beskrives pĂ„ en slik mĂ„te at disse kun skal vĂŠre (kostbare og tunge) sensorer som skal kunne dele informasjon til andre effektorer. Det forannevnte er noe som i mine Ăžyne ikke minner om en ryggrad, og det gir meg assosiasjoner til funksjonen «nĂžytralitetsvakt.» Nok om det! Om mitt litt spissformulerte eksempel har troverdighet kan selvfĂžlgelig sikkert diskuteres, men poenget bĂžr vĂŠre forstĂ„elig â man mĂ„ evne Ă„ se for seg hele systemet i sving pĂ„ en troverdig mĂ„te fĂžr man beslutter anskaffelser og forplikter investeringer. Et konkret eksempel og forslag for Ă„ bidra til forbedring i denne sammenhengen rent prosessuelt, ja da ser jeg for meg en potensiell lĂžsning som kan gĂ„ ut pĂ„ Ă„ stille krav til en konseptvalgutredning (KVU), som en del av grunnlaget for Forsvarssjefens fagmilitĂŠre rĂ„d (FMR) til FD. Men, det krever forenklet tre ting. For det fĂžrste at vi mĂ„ ha personell og kompetanse til Ă„ effektivt kunne utnytte en hĂžyteknologisk verktĂžykasse â som en stridsvogn i dag mĂ„ kunne representere - i et fellesoperativt miljĂž. For det andre mĂ„ vi ha troverdig logistikk- og stĂžttetjenester for Ă„ forflytte stridsvogner over lengre avstander, samt understĂžtte stridsvognene over tid. For det tredje, og helt til slutt, sĂ„ vi mĂ„ ha budsjetter som lar det vĂŠre mulig Ă„ forvalte strukturen og drive virksomheten pĂ„ en troverdig mĂ„te over tid. Sistnevnte fordrer videre at vi har sĂ„ god kontroll som overhode mulig pĂ„ de totale levetidskostnadene i investeringsprosessen.
FÞrst nÄr disse «bÊrekraftige sÞylene» er pÄ plass, vil vi faktisk styrke den operative evnen, kampkraften, reaksjonsevnen og utholdenheten som pÄvirker den totale beredskapen. Det betyr - uansett hvor kjedelig det er Ä bÄde kommunisere det og mÄtte hÞre det - at om det ikke finnes vilje til Ä sikre bÊrekraftige lÞsninger sÄ mÄ vi prioritere for Ä mÞte mÄlsetningene og ambisjonene som er kommunisert sÄ godt som overhode mulig.
Det «Ä prioritere» har jeg lĂŠrt - av de beste offiserene og spesialistene jeg har jobbet med - at faktisk betyr Ă„ velge bort noe slik at noe annet fĂ„r en fordel. SĂ„ om det ikke finnes vilje kan vi da eksempelvis enten kutte noe annet delvis eller helt i egen struktur, redusere ambisjoner, eller enkelt og greit si nei dette gjĂžr vi ikke fordi det vil knekke helheten â les; ryggraden er ikke sterk nok eller ikke eksisterende, og systemet vil ikke vĂŠre i stand til Ă„ mĂžte kravene det er satt til Ă„ mĂžte. Ă kommunisere akkurat dette er noe jeg mener er troverdig ledelse, og jeg hĂ„per derfor at sjefen for HĂŠren blir hĂžrt i forbindelse med de signifikante anskaffelsene som skal gjennomfĂžres i HĂŠren. NĂ„r det er sagt, sĂ„ mĂ„ jeg nesten tillate meg Ă„ pĂ„peke at dette selvfĂžlgelig ikke kun gjelder for HĂŠren, det gjelder for alle de forskjellige driftsenhetene i Forsvaret ogsĂ„, jeg valgte bare HĂŠren og stridsvogns-anskaffelsen som eksempel.
Oppsummering
For Ä oppsummere her, sÄ vil jeg understreke at jeg anerkjenner kompleksiteten som det Ä generere balanse i Forsvaret representerer. Samtidig, og selv om dette er komplekst, sÄ mener jeg at det finnes et forbedringspotensial i mÄten vi forsÞker Ä gjÞre generere dette i dag. Gap mellom krav og det som en virksomhet faktisk har fÄtt finansiering til er nok ikke en unik problemstilling for Forsvaret Ä mÄtte hÄndtere og forholde seg til, i alle fall om man ser pÄ enkelte andre etater i staten. For Ä forbedre dette i Forsvaret er min klare anbefaling at det mÄ utÞves troverdig og tydelig beslutnings- og kontrollstÞtte. Det mener jeg at eksemplet som er benyttet i denne artikkelen har synliggjort Ä vÊre helt essensielt.
Videre, sĂ„ mener jeg at beslutningstagere mĂ„ vĂŠre interessert i Ă„ fatte beslutninger som skaper et bĂŠrekraftig Forsvar over tid, hvor virksomheten er i balanse ogsĂ„ i Ă„rene etter at de har forlatt sin vakt. Og da uavhengig om de da har forlatt vakten pĂ„ grunn av at de har pĂ„tatt seg mer ansvar, pensjonert seg eller blitt avlĂžst pĂ„ grunn av mangel pĂ„ noe som minner om ryggrad. Med andre ord sĂ„ handler det om at dette ikke er noe enmanns-oppgave, det er ikke et geni som plutselig kommer inn med helt nye og innovative tanker som kommer til Ă„ utgjĂžre forskjellen. Det dette krever er at vi er med pĂ„ Ă„ spille hverandre gode, og det betyr mer enn vi kanskje Ăžnsker Ă„ innrĂžmme Ă„ spille de som kommer etter oss gode. Vi kan derfor ikke investerte pĂ„ kreditt eller pĂ„berope seg «villighet til Ă„ ta risiko» - for sĂ„ Ă„ gi regning til de som kommer etterpĂ„. Det forannevnte mĂ„ vi rett og slett holde oss for gode til at skjer. Det er flere Ă„rsaker til det, men mest fordi folk i «systemet» forstĂ„r hva dette faktisk fĂžrer til. Det fĂžrer til et forsvar som ikke fungerer nĂ„r det kreves! Noe som igjen fĂžrer til at man mĂ„ betale en mye â MYE â hĂžyere pris i form av menneskeliv den dagen et norsk Forsvar (som egentlig ikke fungerer) blir utfordret av en motstander som Ăžnsker Ă„ pĂ„fĂžre oss sin vilje. La det uansett ikke vĂŠre noen tvil, det ER enorm forsvarsvilje i bĂ„de det norske Forsvaret og i befolkningen, men vi kan ikke la det vĂŠre en hvilepute eller late som at det er en forsikring som gjĂžr at vi ikke trenger Ă„ utvikle et sĂ„ godt og balansert forsvar som vi kan. Norge er rett og slett ikke tjent med et Forsvar i ubalanse og det er derfor viktig at alle â alle sammen - utviser lojalitet til oppdraget og lydighet nĂ„r beslutninger fattes. Som statens ypperste instrument for utĂžvelse av makt, sĂ„ er det nemlig til syvende og sist krigens krav vi kommer til Ă„ bli mĂ„lt pĂ„. Og da er det essensielt at vi har et system som representerer det Ă„ inneha noe som minner om en ryggrad, og da spesifikt en ryggrad som kan bĂŠre det de utfordringene man blir satt overfor krever. Dette er det veldig mange i Forsvaret som faktisk er veldig klar over, og som de (pĂ„ vegne av det norske folk) tar inn over seg med stĂžrste alvor. Samtidig er det veldig mange av de samme folkene i Forsvaret som hver dag gĂ„r med en halv-dĂ„rlig fĂžlelse i bĂ„de magen (og i hjertet) pĂ„ grunn av ubalansen som oppleves. Uansett sĂ„ har ingen jeg har mĂžtt gitt opp av den grunn, og jeg er heldigvis sĂ„ heldig at jeg har hatt kollegaer, undergitte og sjefer som har lĂŠrt meg Ă„ hĂ„ndtere dette pĂ„ en mĂ„te som gjĂžr at jeg i dag (med hĂžy personlig motivasjon) er med pĂ„ Ă„ bidra til at Forsvaret kommer videre. Dette innebĂŠrer at jeg er motivert for Ă„ jobbe med den videre i sĂžken mot balanse!
Avslutning og en indirekte oppfordring til videre refleksjon
Jeg velger Ă„ avslutte artikkelen med et par sitater som jeg personlig har bitt meg merke i i forbindelse med tematikken som artikkelen omhandler â nemlig balanse i Forsvaret, og hvordan man kan oppnĂ„ dette og samtidig generere noe som minner om ryggrad i systemet, samt i prosessen og gjennom arbeidet som mĂ„ legges ned for Ă„ komme dit. En regimentssjef jeg jobbet for sa til regimentet sitt da han skulle beskrive situasjonen regimentet stod overfor:
à rets budsjett er dÄrligere enn fjorÄrets. Heldigvis er det mye bedre enn neste Ärs budsjett.
Det regimentssjefen sa kommuniserte veldig mange forskjellige ting pÄ en gang. AltsÄ ikke helt i henhold til anerkjent ledelseslitteratur ved masterstudier eller det man fÄr innprentet som «best practice» pÄ grunnleggende befalsutdanning, men jeg er helt sikker pÄ at dette var helt etter intensjonen fra regimentssjefen. Uansett hvilke forskjellige ting det regimentsjefen sa faktisk kommuniserte, sÄ kommuniserte det mest av alt alvor.
Som oppfĂžlgning til regimentssjefen, og for Ă„ understreke alvoret - samt understreke viktigheten av og samtidig bygge oppunder forsvarsviljen - sa NK`en i regimentet noe veldig enkelt: Dette blir ikke smooth, MEN det blir bra!
Min «konklusjon» er derfor at helhetlige konsepter og balanse ikke kommer av seg selv. Det mĂ„ rett og slett vurderes, det mĂ„ tenkes, og det mĂ„ prioriteres. Av den grunn kan man ikke ri egne kjepphester til evig tid om de ikke har livets rett i forhold til det man skal oppnĂ„ â selv om det gjelder stasjonĂŠre kystartillerifort, jeger-kompanier eller F-16.  Det er ingen som klarer Ă„ balansere dette «alene,» men om man virkelig vil finne en lĂžsning sĂ„ er min avsluttende og «hypotetiske konklusjon» at det er mulig. Men, det krever at man jobber og tar ansvaret sammen!
Referanser
- Forsvarsanalysen. (2022) Forsvarets forskingsinstitutt. https://www.ffi.no/publikasjoner/arkiv/forsvarsanalysen-2022
- Pro. 14S. (2020-2021). Evne til forsvar â vilje til beredskap Langtidsplan for forsvarssektoren. Forsvarsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-14-s-20202021/id2770783/?ch=1
- Teknisk ukeblad. (2022) Nye stridsvogner til HĂŠren. https://www.tu.no/artikler/loddtrekning-avgjorde-forste-del-av-stridsvognkonkurransen/516865
- Forsvaret. (2021) https://www.forsvaret.no/aktuelt-og-presse/publikasjoner/forsvarets-arsrapport/forsvarets-arsrapport-2020/4-styring-og-kontroll
- Regjeringen. (2021) https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/statlig-okonomistyring/ekstern-kvalitetssikring2/hva-er-ks-ordningen/id2523897/
