BARDUFOSS FLYPLASS, Målselv, Troms

En forsvarsansatt i 20-årene ble i fellesferien stoppet av militærpolitiet etter en reise fra Gardermoen til Bardufoss. Militærpolitiet hadde mottatt flere anonyme tips angående antrekket til mannen, allerede før flyvningen gikk fra Gardermoen.

«Vi fikk inn flere telefoner angående en forsvarsansatt som hadde på seg et antrekk som ikke bør assosieres med forsvarets pendlere», sier en offiser i Militærpolitiet.

Flere befal stod klare til å eskortere mannen av flyet da det landet på flystripen – med god grunn. Mannen skal, etter det Stratagem erfarer, ha hatt på seg et helt ordinært par sandaler, en shorts som ikke strakk seg over knærne og en sommerlig skjorte med «hestelogo». I tillegg til dette skal ikke mannen ha hatt på seg verken hodeplagg eller solbriller, samt medbragt håndbagasjen i svært upraktisk skulderveske.

Formann i Hærens Pendlerforening, reagerte med avsky da Stratagem informerte han om situasjonen.

«Pendling er noe vi tar svært seriøst, og vi vil ikke identifiseres med upraktiske og moteriktige løsninger», sier han over telefon.  Videre forklarer han at Hærens Pendlerforening snart kan ferdigstille arbeidet med Uniformsreglement for pendlere i Hæren.

I følge Hærens Pendlerforening finnes allikevel «Bardubunaden», som danner utgangspunktet til de uskrevne reglene for hvordan pendlere skal kle seg på vei til, eller fra jobb:

  • Fottøy: Fottøy skal være pustende, med godt grep, med mulighet for kjapp og enkel snøring. Salomon er gode eksempler på fottøy som er godkjent for bruk til pendling.
  • Bukser: Bukser skal være slitesterke, vind og/eller vanntette, pustende, ha god bevegelsesfrihet, ha glidelås på alle lommer, samt mulighet for stramming på anklene. Norrøna har vist seg å være et merke som innfrir mange av disse kravene.
  • Jakke: På overkroppen skal det bæres en jakke av typen isolerte hettejakker for mellomlagsbruk, med vind- og fuktighetsavvisende ytterskall. Jakken skal være ideell for bruk i lag-på-lag-system under aktiviteter i kaldt vær. Arcteryx har flere slike jakker.
  • Hodeplagg: Skal helst være av typen «trucker cap» med netting i bakhodet for god ventilasjon - gjerne av merket "Patagucci". Den skal være tettsittende, og brem skal peke fremover dersom man bærer solbriller. Bærer man ikke solbriller kan brem peke bakover/i «fartsretning»
  • Solbriller: Solbriller skal bæres uansett vær og årstid. Helst militær type, eller Oakley. Briller bæres slik at de hviler oppå capsens brem.
  • Sekk: Det skal benyttes sekk. Sekken skal være i enkle farger, ha et luftig bæresystem og egen lomme for drikkesystem og slange. Osprey har klart å produsere mange slike de siste årene.

«En enkel huskeregel når du skal kle deg for pendling, er at du alltid skal tenke at du skal kunne gå fjelltur. Før du setter deg i flysetet - still deg spørsmålet: «kan jeg overleve i naturen i én til tre dager med det jeg har på meg nå? Er svaret ja, er du klar for pendling», sier formann i Hærens Pendlerforening.

Mannen i 20-årene forblir i Militærpolitiets varetekt frem til han har fått tak i godkjent bekledning.

«Han har fått pålegg om å bestille «hot kit» fra nettet.  Med en leveringstid på 1-3 dager forventer vi at han skal være korrekt antrukket og ute før helgen er omme», sier vakthavende offiser i Militærpolitiet.

Godkjente antrekk ifg Uniformsreglement for pendlere i Hæren (Privat)

Foto: Obligatorisk Snap/Insta før pendlerreisen starter (@borgevadt)